Selasa, 20 Mei 2008

TOLAK DUA JADI SATU


***********************************

Menjadi orang dewasa memang bukan mudah kan? Apatah lagi untuk orang yang mahu masuk alam dewasa itu. Macam aku. Ahakz!

Aku belum mahu jadi dewasa. Dan aku belum bersedia berfikiran seperti dewasa. Ha ha ha.

Jadi perkara seperti ini, aku serah saja pada mak untuk difikirkan.

Kawan, mula-mula, berat tahu. Mahu mulakan kata-kata.

"Mak. He he he," aku. "Kenapa?" Mak

"Masa Nani telefon Tiqah hari tu kan. Hu hu hu," aku lagi.

"Ha. Kenapa?" Mak pula.

"Mak Nani bla..bla..bla.. Hu hu. Lepas tu kan dia bla..bla..bla.. Hu hu. Macam mana ni mak?"

Mak, sekejap aja fikir.

"Zaman sekarang ni kak, dah tak ada mak bapak yang cari kan.
Laki dengan perempuan tu kena la kenal dulu.
Nanti ha, jadi macam bla..bla..bla.
Sibuk mak ayah yang cari kan bla..bla..bla.
Dah siap edar kad jemputan, tiba-tiba laki tu tak mau kawin. Bla..bla..bla.."

Aku terangguk-angguk mendengar.

"Cakap aja, dengan mak Nani, Kakak tak kenal orang tu. Mana boleh buat macam tu," Mak lagi.

Aku terangguk-angguk mendengar.

Untuk jadi dewasa memang bukan mudah kan?
Jadi perkara seperti ini, aku serah saja pada mak untuk difikirkan.




++++++++++++++++++++++++++++++++

Untuk Kak Yang, Diya, t.a.t.a dan Ina sayang. Terima kasih atas nasihat. Kepada Enche' Rasso juga. Terima kasih ya. =)



Azreen, Kimie dan Tasik Merah @ Kak Ain (Boleh panggil macam ni?), jangan pengsan-pengsan oke. ;D



Kak PY dan Pocket, dan Ijat, I masih kecil ok. Masih belum mahu fikir hal orang dewasa itu. :P


To Ijat again, thank you for lending your ears. ;)


+++++++++++
+++++++++++++++

20 ulasan:

musafir berkata...

ha ha ha. jangan guling-guling sampai pengsan lagi.

eleeA berkata...

laaa...dh ada peminat pun ssh ati... =p
tp kalo xnak serabut baik mtk mak ayah tulun ( tulun pikir kan )...
pape hal t snng...

~tiqah....akk tpksa tkar link...ada prob sket...ni link baru akk...http://zaelismail.blogspot.com/

harap relation yg ada xputus... =)

azie berkata...

sory for not being there 4 u.

btw, JANGAN couple sebelum kawen. seriusly..nanti menyesal tak sudah2. ni bukan berdasarkan pengalaman aku. aku okeh2 saje. bukan kes aku.

serahkan pada parents, itu kenangan lebih manis!

tasikmerah berkata...

tiqah,
bagi aku kita perlu kenal dgn siapa kita nk kawin... niat mak nani tu baik.... aku pikir kau kenal dulu hati budi dia... ambil sedikit masa.... jgn gopoh2 ok... dan istikharah.... kalau benar itu jodoh kamu, Allah akan permudahkan segalanya... kalau dah bukan jodoh, dh nk akad nikah pun boleh tak jadi tau....

doa yg baik2 utk kamu....

Princess Liyana berkata...

Sayang,biarla jodoh itu datang sendiri. Kalau dia jodoh u, u pergi mana,akan datang juga kat u:)
I sentiasa doa yg terbaik untuk u sayang:)cayanggg u!

rasso berkata...

i sokong kata emak u...

i sokong juga u buat istikarah...

i tau u takut...

i juga rasa, u akan makin dewasa...

i juga mengambil kira faktor usia u yang meningkat menjadikan u takut nak buat keputusan... ha ha ha...

::n a s h i q a h:: berkata...

Musafir,
oh, tidak. Depan Mak, aku sopan. he he

Kak Eelea,
tu bukan peminat. Itu..ntah. hu hu

Ok, nanti saya tukar link tu.

Azie,
its ok dear. ;)
Mak aku bunyinya semacam tak berminat nak mencarikan. hu hu hu. Aku kena cari sendiri nampaknya. ;P

TM,
hemm. Dalam proses istikharah. Sebenarnya, tak mau fikir perkara tu. Perasan aku masih anak-anak. ;P

Ina,
love you too my dear. Takkannnlah I kahwin dulu kan. hahaha

Rasso,
I memang hampir pegang kunci dewasa itu 25hb ni.

I rasa, itu sebab minggu ni hati kucar-kacir sikit. Haih.

Jom buat istikharah.

crayon kakak berkata...

sama2 atiqah. :)

btw, sporting ye mak tiqah. huhu. tapi sbnrnya... masih ada ibu bapa yg carikan jodoh utk anak die. hehe.

t.a.t.a berkata...

no need to rush dear, take your time. mungkin jodoh tu dah ada cuma belum tiba masa nya lagi. yg penting istikharah. buat smp betul² yakin.

p/s: tak sempat lagi nak bagi doa itu hari. it's ok cari je kat mana² buku solat sunat, insyaAllah ada. best of luck dear.

KiMiE berkata...

tak kira..nak pengsan gak..~~

tp betul..zaman sekarang ni nak cari laki..kena kenal dulu..faham hati budi dulu..baru leh bawak ke step seterusnya..hal kawin jgn memain weh..awak tu pompuan..~

missyizzati berkata...

hehe. saya sokong apa yang anda buat. =). maka, dengan rasminya saya menutup kisah kawen2 ini. kih kih. (macam aku lak tuan punye blog. =D)

Pocket berkata...

well...glad to have become somewhat a contributor to your decision in life :D
the parent always know what's best for their daughter. glad that u'r the kind that listen too:D

::n a s h i q a h:: berkata...

CK,
emm..ada je. but not mine..huhu

t.a.t.a,
insyaALLAH. BTW, saya tunggu t.a.t.a dulu eh. Boleh saya datang rumah t.a.t.a. he he he

KimiE,
ye. saya pempuan. ;)

Ijat,
hoho..terima kasih kerana merasmikan majlis penutup. =D

Pocket,
of course i need to listen. im staying at their house. huahuahuahua

Azzam Supardi berkata...

:)

f u x a n e berkata...

uhuhu..sungguh betul kata mak u.

jgn cpt sgt buat keputusan.
jgn excited sgt dgn peluang yg ada.
pikir dulu :)

hihihih...kamu sudah dewasa. aw!

saudagar gaRAM.. berkata...

pasal bab kawin ni yg gua kurennng sket ni..


apa nak komen ya??


oh ya,no komen..
boleh??




dewasa dan matang adalah dua perkara yang berbeza ya..

....agaknya....

A t i Q a h berkata...

Azzam,
aku tensi tengok kau senyum.

Azreen,
ye. Fikir dulu sebelum buang. Ha ha ha

SG,
nasib baik lu tinggalkan komen. Kalau tak, putus sedara! Ha ha ha

dewasa = lu
matang = gua

;P

aeropama berkata...

jd dewasa mmg menakutkn. byk benda mahu difikirkan dan diambil pertimbangan. baik yg lps mahupun yg akn dtg. moga akal memacu keputusan dan perbuatan....

saudagar gaRAM.. berkata...

salah..

gua..muda remaja.
lu?
..gua no komen.
hahahaaa

A t i Q a h berkata...

Aeropama,
thanks. ;)

SG,
perasan! Ha ha ha