Isnin, 1 September 2008

PENGALAMAN PUASA SAYA DI RUMAH SEWA SEBAGAI YANG MUDA

Puasa tahun lepas tak seperti puasa tahun ini. Tahun lepas aku berpuasa di rumah sewa, sebab aku menjalani latihan mengajar (praktikal). Aku rindu benar suasana di rumah sewa.

Kerana aku yang paling muda (20 tahun) dan housemates aku berjarak umur lima tahun dari aku. Aku terasa sangat di'adik'kan. Bangun dikejutkan. Nasi disendukkan. Makan je suap sendiri.

Lauk-pauk pula panas-panas. Ayam masak kurma. Ayam masak merah. Paling tidak pun, masak kicap. Segar je mata masa bersahur.

Bila nak buka puasa, sebut je kau nak makan apa. Mesti Kak Shana masakkan. "Kak, kite teringin nak makan nasi ayam." Petang tu juga beliau akan buatkan. Kalau tak ada bahan, kami akan ke mini market untuk beli bahan mentah lepas balik sekolah.

Balik dari belanja, Kak Shana siap sedia masak untuk berbuka. Aku? Ricih-ricih bawang, hulur itu ini, sambil, 'ooo, cam ni ke', atau 'wuu, sedapnya bau. Laparnya kak...'. Bak kata Chika, sangat berciri adiklah. Ha ha.

Pendek kata, pengalaman berpuasa di rumah sewa memang seronoklah. Masa tu lah, aku menambah ilmu sebagai anak-menantu-kesayangan-mak-mertua-bila-dah-kahwin-nanti atau emak-yang-digemari-anak anak-akan-masakannya-bila-dah-ada-anak-nanti.

Betul-betul seronok. Sebab bila balik rumah selepas habis praktikal, aku rasa kehilangan. Bersahur di rumah pun, aku rasa sebak. Sebab ingatkan mereka.

37 ulasan:

[ Eclipse ] berkata...

uwat~ puasa di asarama lagi besh ;3

missyizzati berkata...

hehe. nanti kalau kamu tinggal di rumah sewa, kamu pula kakak. :D

selamat berpuasa!

rasso berkata...

er.... ai nak....

uhuhuhu~ tak tau nak berbuka apa hari nie...

azie berkata...

selamat berpuasa yang


aku dah anta periuk belanga balik umah tau. tiada sesi memasak utk sem ini,ahaha

Princess Liyana berkata...

huhu..selamat berbuka puasa sayang;)

Err..rindu gak nak berbuka dengan kak su. alaahai. memang manja,mcm baby;)

A t i Q a h berkata...

Ina,
jom buka dengan Kak Su! :)

Azie,
alamak. Ye ke? Ikan masin aku cam ne nak goreng? Wawawawa...

Rasso,
nak cendol? Nak Nasi ayam? Boleh, boleh. Carilah kat bazar sana. Ha ha.

Ijat,
saya jadi kakak? Hmm..kakak yang tak pandai masak. Agagagaga.

Nadh,
best juge. Tapi tak de pilihan makanan. Huhuhuhu...

Water Lily berkata...

Adalah lebih seronok menjadi kakak yang di'adik'kan hahaha!

Atau mak budak yang besifat kebudakan( ohh.yang ini buruk bunyinya) :p


Selamat berpuasa Tiqah.(:

[ Eclipse ] berkata...

itu yg besh. pasrah dengan apa yg ada ;3

Abdullah berkata...

Buka puasa rumah sewa = best
Buka puasa rumah mak = paling best

lily.lulu berkata...

bila bukak puasa dengan kekawan mmg bess .. sebab kite makan ramai2 .. tuh yg meriah ..

selamat berpuasa dan berbuka tiqah !!

:)

cT cHaN berkata...

tqa,
aku rindu sama kak shana juge..
marila kita ke sana lg..
isk isk..
sedapnye masakan beliau..

Shila berkata...

Salam..

Ke'adik'an ye..?? Hehe..jangan lupa,Tiqah..ini masanya nak belajar macam2..so balik kg atau satu masa nanti bila dah bermak mertua bolehlah praktikkan masak measak dan layanan kepada mereka bila tiba waktu berbuka puasa. :)

Selamat menjalani kehidpan :)

Adry berkata...

waahh... bestnya kalau semua disediakan... best la kalau dapat jadi "Adik" ni kan... hehehe


Adry @ http://www.adrysabry.com/

Princess Liyana berkata...

huhu. Jom!kita ke Senai.huhu

Pocket berkata...

Tikah,
hehe, memang besh bila berdikari nih,
pocket dulu
sndiri masak
sndiri cedok,
sndiri suap,
sndiri kenyang juga,
besh nyer ado housemate kakak kakak penyayang gitu :)

makes u miss the old days ha?

Rashid berkata...

jadikanlah kenangan indah tu untuk menceriakan & menggembirakan hati..


indahnya ikatan hubungan ini jika terus berkekalan selamanya...

affendik? berkata...

kenangan pose masa praktikal taun lepas?
mak kejut...
mak masak...
mak senduk...

nak mak!!!

a Q r a m berkata...

mcm2 kenangan org..
aku igt lg mase dok skudai dulu..ktorg fren 5 ekor budak..
masing2 da kehabisan wang loan..kan bulan pose mase tu da nk dkat2 abes semester..nk mintak mak bapak punye lah segan..
kitorg kumpul duit syiling ramai2..bila da seckupnye..kitorg g beli nasi tapau kosong 2..ikan sekor..ayam sekor..sayur semcm...
buka puasa je...semua mkn dgn gelak tawa..klu leh x nk igt pn kesusahan waktu tu...
mengingat zaman2 dulu mmg bisa saje membuatkan bibir tersenyum sndiri..

Sastri berkata...

waa... seronoknya diadikkan macam tu... kite kat rumah, mak dan nenek je yang akan layan istimewa cenggitu... dan kite plak akan melayan adik2 plak cenggitu...

selamat berpuasa Tiqah... dan selamat bersolat terawih... :D

A t i Q a h berkata...

Kak Sas,
mungkin kat rumah saya tak ada kakak yang layan saya macam tu kot. Tu yang seronok semacam je. Hehe.

Selamat untuk akak juga. ;)

Aqram,
uih. Sampai macam tu? Bagusnya korang. :-)

Onn,
pegi le balik umah sane. Huhuhu.

C.Rashid,
betul tu. ;)

Pocket,
kenyang tu dah semestinya. Kenangan tu yang penting. ;)

A t i Q a h berkata...

Ina dearie,
jom! =P

Adry,
kamu pun adik juga kan? Hehe.

Kak Shila,
anak2 akak puasa tak? ;P

Ct,
jom. Nanti kita masak sama-sama yeh. ;D

Lily,
selamat berpuasa juga untuk kamu! =D

Sir,
eee...dah kawin pun nak buka rumah mak lagi. Hua hua hua.

Nadh,
hahaha. Pasrah yeh..

Kak Lily,
hah? Cam ne mak budak yang macam budak-budak tu? Agagagaga.

blackpurple @ jowopinter berkata...

Pengalaman paling seronok saya pulak semasa berumur enam tahun kalau tak silap. Boleh berpuasa setengah hari. Kalau dah tak larat sangat, puasa suku hari. He he he!

pandagumuk berkata...

x kire.rindu rumah jugak!huhu.

juelee berkata...

bestnyerrr diadikkan..
nak jugakkkk

Putri Mie berkata...

alahai, tukang ooo camne ke jerk ke
?? hihi.. same la kite.. tukang makan jerk..

Mohd Kamal berkata...

hehe. jadi anak mak lagi best!! Dah besaq mcm ni pun kekadang minta mak suapkan...

sUe berkata...

wah..seronoknya jadi yang paling muda..
semua benda orang tolong buatkan..
lepas ni cik tiqah plak la kena buatkan untuk adik-adik..eheh!

selamat berpuasa cik tiqah! Jangan sebak-sebak noo...hehe =)

thafiexq berkata...

xske berbuka di asrama.. lonely.. makan pun limited..
ngan family cam anak raja.. hahaha

cikf=) berkata...

puase tahun lepas...sy masak je, illegal kat hostel..hehe..siap masak spageti plak tu...

tahun ni...mngkin buat jgak kot..tp bkn sy yg masak la..sy tukang makan je..hehe

madulebah berkata...

Bestnya dapat layanan macam tu..

Hik hik hik..

Kakak-kakak memang suka masak untuk adik-adik agaknya

Hiddsta. berkata...

untangnya ada org masakkan ;)

Al-BIMA SAKTI berkata...

salam ramadhan,
selamat berpuasa dan berbuka...

::.. a t i q a h ..:: berkata...

Bima,
selamat untuk anda juga. ;)

Hid,
kann..huhuhu.

Kak Madu,
raya nanti saya nak raya umah akak bleh? Pas tu akak masakkan pai epal. Ngeh ngeh ngeh.

CikF,
sem ni para officer kolej sangat rajin memantau. Huhuhu..

Thafieqx,
hahaha..exactly. ;)

Cik Sue,
tak mau jadi dewasa, boleh tak? Huhu.

Kamal,
huih. Tu bukan anak mak lagi dah. Anak manja tuh. Ha ha.

Mie,
haha. Jadi tukang makan paling best. ;P

Jue,
silalah sewa rumah yang semuanya kakak-kakak. He he.

JP,
woh. Ada juga ya puasa suku hari. Tak pernah saya dengar. Hehe.

Syam berkata...

memang sgt jeles bila kamu dah besar tp masih dimanjakan oleh teman serumah. wuhuhuhu... sgt beruntung

ps: ajak la diorg bertandang ke rumah dan buka puasa bersama-sama

amoi chantek berkata...

waa... seperti dapat merasai ape yang kamu rasai.. waa... malangnya saya kat cni jadi di antara yang paling tua.. uwaaa.. tp mengharapkan adik2 yang masak.. tak pandaii... :((

A t i Q a h berkata...

Syam,
rumah saya sangat jauh dari mereka. Huhuhu.

Amoi Chantek,
hahaha. Tak pe dear, asalkan ada orang sudi masakkan untuk kita. ;)

aoc gold berkata...

THE CUCKOO

In April,

Come he will,

In May,

Sing all day,

In June,

Change his tune,

In July,

Prepare to fly,

In August,

Go he must!
~by maple story accounts