Sabtu, 2 Ogos 2008

22 Tahun

22 tahun dulu, pada tarikh ini, dua orang hamba Allah yang aku paling sayangi dan hormati telah diijab-kabulkan. Dan Alhamdulillah, perjanjian yang dimeterai 22 tahun dulu, masih kekal hingga hari ini.



Selamat hari ulangtahun perkahwinan
untuk Abah & Mak, yang ke-22.


Mak, to be kissed and to be born from your womb,
are the happiest moment we have ever had.
Abah, to be hugged and to be loved by you,
are the most precious moment that we could never forget.


*::*****************::*

Saat yang aku masih ingat sampai sekarang dengan mereka.

Mak. Satu malam waktu aku umurnya tujuh, dan masih belum kenal erti mengalah dengan adik-adik. Dia peluk aku masa tidur, dan ayatnya, “Kakak anak sulung. Kakak kena jadi contoh pada adik-adik. Kakak kena selalu mengalah dengan mereka.” Ya. Mengalah itu sakit. Tapi, aku kan kakak. I'm used to it, though.

Abah. Waktu aku umurnya tiga belas, masih keras dan degil hatinya dengan kesalahan yang aku tak mahu akui. Dia peluk aku dan ayatnya, “Abah tau awak tau apa yang awak buat tu salah. Fikirkan elok-elok, dan jangan ulangi kesalahan tu.” Kadang-kadang, kerana kita ego, kita tak akan mengaku kesalahan kita. Kan?

19 ulasan:

Shila berkata...

Waktu kita ini ibarat kain putih,ayah dan ibulah yang mencorakkan.Warna harmoni,warna bahagia pasti buatkan hidup kita penuh dengan pengalaman dan kasih sayang.

Mungkin bila Atiqah dah bergelar ayah dan ibu kelak,akan dapatlah rasa bagaimana besarnya harapan kita besarkan anak2...

Akak yakin Atiqah anak yang baik.
Slamat ulangtahun jugak untuk ayah dan ibu Atiqah.Semoga terus berkekalan...

Princess Liyana berkata...

Alahai sweetnye you:)

Hehe,selamat hari ulangtahun pakcik dan makcik. Semoga sentiasa happy, hidup bahagia selamanya:)aminnnn. Pakcik dan makcik janganlah risau, jika Tiqah nakal2. akan saya cubet2 dia:)huhu

Eer,saya belum berkesempatan untuk ke sabak bernam. Ada rezeki smpaila saya:)

Kaklong memang slalo kena mngalah. Tapi situasi i, mcm tak je:P ha ha ha.

Al-BIMA SAKTI berkata...

betul cakap mak tu
betul cakap abah tu...

Rajuna berkata...

orang tua kadang2 tak sama pendapat dengan orang muda

apa yg berlaku dulu, tak mungkin sama situasinya sekarang.

apapun. aku kian sedar. setiap patah kata nasihat mereka. adalah bebutir mutiara.

tasikmerah berkata...

hepi anniversary utk mak n abah tiqah....

kamu bertuah menjadi milik mereka..

azie berkata...

tahniah:)

Sidik berkata...

ape pulak kakak, adik la yang selalu kena mengalah, kat anak sedara dia.

22 taun dah kak shimah kawen, sedih woo mase tu.hah hah hah

A t i Q a h berkata...

Kak Shila,
hmm..tu lah. Agaknya kalau saya jadi ibu nanti, boleh ke saya sabar macam ibu saya.

Btw, thanks kak. :)

Ina,
mana tau, masa Kak Long kecik2, dia banyak mengalah dengan u. U je tak ingat. Huhu.

Bima,
:)

Juna,
masa kecik2, kita ego. Kan?

Kak Tasik,
saya yang bertuah ada parents macam mereka. Sebab mereka banyak menahan sabar dengan saya. Huhuhu.

Azie,
:)

Pak Sidik,
tak percaya? Nanti cuba tanya Umar. Mesti ibu dia suruh mengalah dengan adik-adik. Huhu.

Tiqah tau. Masa mak kawen, ko menyorok kan... Huhu.

Masa ko kawen, Tiqah pun sedih taw. Uhuk uhuk.

f u x a n e berkata...

22 thn tu agak lama taw...
huhuhuhuhu...
semoga parents atiqah kekal bersama.

:D

musafir berkata...

tahniah..tahniah..moga berpanjangan..amin

[ Eclipse ] berkata...

setahun kemudian...lahir lah atiQ
wah gembiranya mereka =.="
kata yang mengayat hati

hyfa hasan berkata...

hepi anniversary utk mak n abah tiqah ekk..

bendul berkata...

btol.. org mmg susah nak mengaku silap seniri.. dari kecik lagi macam tu..

Op berkata...

eh parents kita berkongsi ulangtahun perkahwinan yang sama

kamilz berkata...

Gambar kawin mak & abah tak ada ke?

Pak mil pun tak ada koleksi nih..

t.a.t.a berkata...

selamat ulangtahun mak dan abah. semoga jodoh kalian berterusan dan berpanjangan hendak nya.

bila kalian hendak menerima anak lelaki sulung pula? :)

A t i Q a h berkata...

Reen,
huhu. Mekasih. ;)
Psst..tadi lalu k16. Jenguk2 gak mana satu kereta kamu. Hik hik.

Fir,
Amin..

Er..LM ok?

Nadh,
yezza. Tererlah anda. :D

Fa,
Amin... =D

Bendul,
budak2 lagi lah. Lagi tua, lagi tambah ego. Eheh.

OP,
ooo..rili? Selamat ulangtahun untuk mak ayah mertua Kak Mulan. He he.

Pak Mil,
emm..Tiqah pernah tengok dulu. Nanti la Tiqah scan. Boleh Pak Mil masuk dalam zaitun.net. ;)

t.a.t.a,
mekasih kak.
Er..anak lelaki sulung dapat dah. Ada kat tingkatan 5. ;P

waterlily berkata...

Tahniah. Untuk ayahbonda Tiqah.Kak Lily terlewat sikit aje kan (:

A t i Q a h berkata...

Kak Lily,
terima kasih saya bagi pihak mereka. Tak lah. He he.