Sabtu, 18 April 2009

Miskin Kaya Susah Senang

Hidup kalau tak terserempak dengan ujian, mungkin sama macam Tuhan "lupa" pada engkau.

Oh. Ingat ya.
Ujian, Tuhan beri dengan dua macam.
Yang satu kesusahan.
Yang satu lagi. Kesenangan.

Cuma aku nak tanya. Antara dua macam ujian itu, mana satu yang buat engkau ingat Tuhan?

++

Makanya. Apabila kesenangan dan kesusahan itu sinonimnya ujian, Tuhan sebenarnya tak pernah lupa engkau satu miliseken pun. Umpama kata sang kekanda, Tuhan tak pernah lupa akan hambaNYA.



***

"Maaf. Saya khilaf."

Okay. This statement of apology and thanks goes to my one and only blogger aunty who is very much concern with her niece's mistake. This is one of the nicest things you will have when you have your family reading your blog tho. Hehe.


***

22 ulasan:

WeBViDeOKLiP berkata...

ujian kesusahan

ieLah~ berkata...

susah.
honestly.

kalau senang,selalu lupa
aish

a Q r a m berkata...

Kesenangan buat aku ingat Tuhan.

pandagumuk. berkata...

nak sebut alhamdulillah pun selalu lupa.

qaby berkata...

kesenangan kot..

sbb akan selalu berbalik pd sape yg bagi kesenangan..ingatan tu jd iklas sikit..tp nk jd iklas mmg susah..

:)

ms susah tu igt jugak, tp selalunya ingatan tu nmpak tak jujur sgt..



sekdr bg apa dlm otak, masih manusia jahil..

Princess Liyana berkata...

kesusahan yang, bagi i la..hmm

AZANI berkata...

entah la atiqah, rasanya susah kot?Tapi nabi pesan kepapaan membawa kekekufuran.

zino berkata...

biasanya bila susah baru nak mengadu.. kalau masa senang lupa dunia... harap2 kita jangan la jadi macam tu..

inna hayati berkata...

salunya bila senang.

bila susah teringat kat Tuhan memang. tapi malu nak mintak apa2 sebab rasa banyak sgt dosa.macam tak layak je nak mintak pape...

azie berkata...

kesusahan. tapi sebenarnya, kalau berjaya ingat tuhan waktu senang, itu lebih bagus.

bak kata mawi,
bila dilanda musibah,
hati tabah mula rebah


sekian,
dari aku yang tetiba serius gila.

ZARA 札拉 [사랑해~] berkata...

Final exam boleh?

huhuhu~

semua ujian buat aku ingat Tuhan..

Ya ALLAH..bantulah aku~

xiiinam berkata...

...sama macam Tuhan 'lupa' pada engkau...


Anakanda...
Walaupun cuma perbandingan...tapi perkataan 'lupa' tu elok ditukar....

ckLah teringat masa Embah Lanang ajar Tauhid tentang sifat 20 kat sekolah agama dulu.....

Water Lily berkata...

Tuhan tidak pernah melupakan hambaNya..yang 'lupa'tu sifat hambaNya yyang serba lemah. Dengar kata bonda ckLah..tukat balik ayat tu,

Ewah..akak rasa macam ustazah Bedah la pulak haha!

Nadine berkata...

lumrah alam,manusia hanya ingat di waktu susah,masa senang selalu lupa

filanastasia berkata...

atiqah : selalunya bila berada dlm "jiwa kaco" atau kerunduman perasaan la akan selalu ingat Tuhan.. kalau senang ingat jugak.. tapi dah happy bagai, after moment baru ingat.. tapi rintihan selalunya bila susah.. ditimpa susah jek.. tak sampai setengah saat dah ingat Tuhan... itulah manusia

paiseh berkata...

sebab tu kena ingat tuhan sokmo.
dah.. gi solat duha skang.

awan berkata...

susah...

kalu senang, senang lupa...
kalu susah, sentiasa ingat padaNYA...

begitulah...

S h i n o berkata...

belajar megenal Tuhan?
ohh.. tinggi tu..

TSS berkata...

iii...
x klu x penah sedaq² gak mc ne???

Yazid Husain berkata...

CEO Aq sering mengigati kami

Adry berkata...

Susah senang kena la ingat tuhan kan...


Adry @ http://www.adrysabry.com

sabariah.noor berkata...

sem ni byk ujian...doakan kite tabah...tp setakat ni alhamdulillah, masih lagi mampu berdiri..